ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRESłownik pojęć
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


POJĘCIA POLSKIE
# A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Konkurencja doskonała
Konkurencja doskonała reprezentuje idealny stopień konkurencji. Cechą charakterystyczną tego modelu jest duża liczba niezależnych producentów, z których żaden indywidualnie nie ma wpływu na bieżącą cenę rynkową produktów. Wszyscy producenci należą do kategorii cenobiorców, a więc są na tyle mali w stosunku do całego rynku, iż ich działania nie wpływają na wysokość ceny. Napotykają oni płaską, czyli poziomą krzywą popytu, ponieważ cena na dany produkt jest stała i nie zależy ona od ilości wyprodukowanego dobra. Indywidualny producent nie może podnieść ceny nawet niewiele ponad bieżącą cenę rynkową, bez utraty wszystkich swych klientów na rzecz innych działających na danym rynku lub czekających na szansę wejścia na ten rynek innych producentów. Każde przedsiębiorstwo w warunkach wolnej konkurencji może jednak sprzedać po bieżącej cenie rynkowej dowolną ilość produktów. Szczególną cechą przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego jest to, że utarg krańcowy jest równy cenie, tzn. sprzedaż dodatkowej jednostki produkcji nie obniża ceny i nie zmniejsza wysokości dochodu, uzyskanego ze sprzedaży poprzednich jednostek. Przedmiotem obrotu na takim rynku są produkty standardowe, jednorodne. Konsumenci posiadają doskonałą informację (rozeznanie), co do jakości produktu dzięki czemu mogą uznać, że identyczne Wyroby różnych przedsiębiorstw są rzeczywiście takie same. Obojętnym jest więc, u którego dokonają zakupów. Konkurencja ma charakter cenowy. Oparta jest na dążeniu do obniżki kosztów produkcji, które z kolei pociąga za sobą obniżenie cen a następnie eliminuje z rynku konkurentów produkujących zbyt drogo. Na rynku doskonale konkurencyjnym istnieje pełna swoboda wejścia i opuszczenia rynku, dzięki czemu przedsiębiorstwa nie mają bodźców do zmowy. W krótkim okresie dwa elementy tego rynku są niezmienne: ilość stałych czynników produkcji zaangażowana przez każde z przedsiębiorstw w danej branży oraz liczba przedsiębiorstw w tej branży. W długim okresie zaś, każde z przedsiębiorstw może zmieniać wszystkie swoje czynniki produkcji, ale zmienić się może również liczba samych przedsiębiorstw ze względu na trwający proces wchodzenia i Wychodzenia z rynku.

ŹRÓDŁA

Przy tworzeniu słownika korzystaliśmy z:

  • Słowniczka rynku energii elektrycznej, którego współtwórcą był Pan: Jan Buczkowski - Prezes Giełdy Energii SA
  • Słownika regulacji i regulatora (www.ure.gov.pl)
  • Słownika energetycznego na stronie ZE Gorzów S.A.



cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE