ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRESłownik pojęć
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


POJĘCIA POLSKIE
# A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Oligopol
Oligopol oznacza opanowanie rynku przez kilka wielkich, (w przypadku dwóch to duopol), niezależnych od siebie przedsiębiorstw, które "zagarniają" rynek i kontrolują cenę. Mniejsze firmy, chcąc utrzymać się na rynku, muszą dostosować swoje działania do warunków narzuconych przez te przedsiębiorstwa. Osobliwością oligopolu jest to, że decyzje jednych przedsiębiorstw wpływają na decyzje innych. Zasadniczą zmienną decyzyjną jest wybór wielkości podaży, wybór ten jest dokonywany przy uwzględnieniu decyzji podjętych przez konkurentów lub -przewidywań co do ich zachowania. Na rynku oligopolisty mają zatem miejsce silne powiązania i oddziaływanie przedsiębiorstw na siebie. Występują powiązania między firmami, uczestnikami rynku a konkurencją. W warunkach polskich, za przykład oligopolu może posłużyć rynek rafinacji ropy naftowej. Do firm dominujących należą. PKN Orlen S.A. i Rafineria Gdańska, zaś firmy, które muszą się podporządkować do nich to następujące rafinerie: Czechowice-Dziedzice, Jasło, Trzebinia, Jedlicze, Gorlice. Przedsiębiorstwa oligopolistyczne produkują albo identyczny produkt (np. stal, produkty rafinacji ropy naftowej, metale kolorowe), albo produkty bardzo zróżnicowane (np. samochody, sprzęt radiowo-telewizyjny). Generalnie, wejście na rynek nowych firm do oligopolu jest istotnie utrudnione z uwagi na bariery ekonomiczne (konieczność dysponowania dużym kapitałem), bądź z uwagi na bariery technologiczne lub prawne, ale możliwe. W oligopolu dominują pozacenowe formy konkurencji poprzez reklamę, poprawę jakości - atrakcyjności produktów oraz wprowadzanie nowych, stosowanie dogodnych dla odbiorców form i warunków sprzedaży. Na rynku oligopolistycznym, ceny są "ustalane" w dwojaki sposób. Decyzje co do ceny może podejmować największe, dominujące przedsiębiorstwo oligopolu (lider cenowy) , pozostałe - uznają taką cenę jako wielkość zadaną i do niej przystosowują swoje postępowanie. Sytuacja taka zwana jest przyw6dztwem cenowym. Przywództwo, może osiągnąć producent który posiada np. najniższe koszty lub zdominował dany typ produkcji. Ceny mogą być też ustalane w wyniku mniej lub bardziej formalnych umów między producentami. Umowy takie to m.in.: umowa dżentelmeńska, kartel, syndykat. Umowy te to rodzaje praktyki monopolistycznej, której celem jest eliminowanie lub ograniczanie konkurencji. Porozumienia monopolistyczne dochodzą do skutku wówczas, gdy konkurenci bądź partnerzy nie mają możliwości swoimi jednostronnymi zachowaniami narzucić cen lub zasad współpracy.

ŹRÓDŁA

Przy tworzeniu słownika korzystaliśmy z:

  • Słowniczka rynku energii elektrycznej, którego współtwórcą był Pan: Jan Buczkowski - Prezes Giełdy Energii SA
  • Słownika regulacji i regulatora (www.ure.gov.pl)
  • Słownika energetycznego na stronie ZE Gorzów S.A.



cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE